zondag 22 februari 2015

Integreren in Gent

Onze Nederlandse familie, vrienden en collega's vinden ons waarschijnlijk Vlaamser dan Nederlands.  Ook onze Vlaamse vrienden en bekenden erkennen direct ons Vlaamse hart. En natúúrlijk zijn wij, na ongeveer 16 jaar zoveel mogelijk in Belgie te zijn geweest, ook wel redelijk op de hoogte van heel veel Vlaamse dingen. Zo bestellen we een plat water en een brochette in plaats van Spa Blauw en een spies ( nou ja, natuurlijk nog liever een pintje dan een pilsje....) en willen we ons vlees niet medium, maar a point. En natuurlijk vragen we ons niet af wat "A volonte" en "Artisanaal" is.

Maar....nu we meer zijn dan toeristen en vaker dan ooit in Belgie komen, blijkt toch wel dat we echt nog niet zo erg geïntegreerd zijn als wij zelf of de Nederlanders om ons heen soms denken. Een paar voorbeelden.
Gisteren liep de stad vol met kinderen, blije kinderen met allerlei kleuren petjes en bordjes met dorpen uit Oost-Vlaanderen erop. De climax was gisteren op het Sint Baafsplein en wij stonden er tussen. Om me heen hoorde ik een paar keer: "A, ja, het is Bavodag vandaag!" In al die jaren dat wij in Belgie komen, heb ik nog nooit van een Bavodag gehoord, laatstaan er tussen gestaan.
Vanochtend vroeg tijdens mijn sportieve rondje door Gent. Ik kwam door de Kwaadham achter ons huis en vervolgens een eindje verder door de Ham en het Godshuishammeke. Waarop ik mij afvroeg, of de term "Ham" thuishoort in het rijtje -straat, -weg, -plein of -markt. En of dit een typische Gentse term is, of een Oost-Vlaamse, een Vlaamse of wellicht een Belgische? In elk geval komt het in Nederland niet voor.
Verderop zag ik een garage en de volgende vraag diende zich aan. Weliswaar van een heel andere orde, maar toch. Want: als wij in Gent gaan wonen, hoe weet ik dan bij welke garage ik mijn auto in onderhoud ga doen, moest het niet persé de dealer zijn? En nog zoiets: in Nederland zijn wij ingeschreven in een huisartsenpraktijk. Ik las jaren geleden dat je in Belgie naar een willekeurige huisarts kan gaan, maar dat ze daar vanaf wilden en je je ook moest gaan inschrijven in 1 praktijk. Is dat inmiddels zo, of niet?
Vragen waar je als gemiddelde toerist natuurlijk nooit over nadenkt. Maar die uitstekend passen in de ervaringen van een Arnhems Meisje in Gent. Dus is het ook niet meer dan logisch om er eens een blogje aan te besteden.

Natuurlijk is Google overal in de buurt. Dus inmiddels weet ik dat Ham een aangeslibt stuk land is. En dat de Bavodag al jaren georganiseerd wordt voor vormelingen uit de provincie Oost-Vlaanderen (volgende vraag die zich aandiende: als we naar Gent zouden verhuizen en Casper komt op een katholieke basisschool, omdat deze toevallig in de buurt is en ons bevalt, is hij dan de enige die daar niet aan meedoet als Nederlandse protestant?). En een garage vind ik natuurlijk ook wel en de vraag over de huisarts is uiteindelijk ook niet erg ingewikkeld.

Samenvattend: erg onoverkomelijk is dit allemaal niet. Integendeel: ik hou ervan om steeds meer ervaringen op te doen die niets te maken hebben met toerisme in Gent, Vlaanderen en België. Ervaringen en situaties die we tegenkomen, omdat we mogen wonen in deze prachtige stad, al is het op dit moment maar parttime. En ik hoop met heel mijn Vlaamse hart, dat er nog heel veel van dit soort situaties bijkomen, want dat zou betekenen dat we er fulltime kunnen komen wonen. En dan zijn we uiteindelijk zo goed geïntegreerd, dat een toerist MIJ hoort zeggen: "A, ja, het is Bavodag!", misschien wel nadat ik mijn auto naar de garage heb gebracht of aan een toerist heb uitgelegd wat " A volonte" betekent;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten